به آکادمی حورایی؛ خوش آمدید...

کلیدهای طلایی عزت نفس

خواندن این مطلب

3 دقیقه

زمان میبرد!

کلیدهای طلایی عزت نفس

یکی از ویژگی‌های یک شخصیت سالم و هنجار، عزت نفس و احساس ارزشمندی است. این ویژگی مثبت، از آنجا اهمیت بسیار بالایی دارد که می‌تواند مانع بسیاری از خطاهای رفتاری شود. در حقیقت، فردی که احساس ارزشمندی می‌کند و عزت نفس دارد، شأن انسانی خود را بالاتر از آن می‌داند که به گناهی آلوده شود و رفتاری غیرانسانی و غیراخلاقی داشته باشد و دقیقا در نقطه مقابل آن کس که احساس بی‌ارزشی می‌کند و از عزت نفس بی‌بهره است، آمادگی ارتکاب هر رفتار زشتی را دارد. چنان که امام معصوم(ع) فرموده است: از شر کسی که احساس خواری و پستی می‌کند، ایمن مباش.

برای افزایش عزت نفس به عوامل فراوانی می‌توان اشاره کرد. اما ما چند نکته مهم را یادآوری می‌کنیم:

از کسی چیزی نخواهید.

 هرچه توقع و درخواست و تقاضای شما از دیگران بیشتر و بیشتر باشد، به عزت نفس‌تان آسیب بیشتری می‌رسد. تمرین کنید حز در موارد بسیار ضروری و لازم، از کسی چیزی درخواست نکنید. به عنوان مثال گرفتن قرض و وام برای خرج بیمارستان، شاید یک ضرورت است اما آیا درخواست پول از دیگران برای خرید مبلمان ضرورت دارد؟

کاری نکنید که مجبور به عذرخواهی شوید.

دقت کنیم که حرفی نزنیم و کاری نکنیم که پس از آن مجبور به عذرخواهی و اظهار پشیمانی شویم. البته بدیهی است که در صورت ارتکاب خطا خصوصا در حق دیگران باید عذرخواهی کرد، اما مراقب باشیم که اساسا موردی پیش نیاید که این الزام را باعث شود. خطاهای تعهدی و تکراری و عذرخواهی‌های فراوان پس از آن، به احساس ارزشمندی انسان لطمه می‌زند.

با دیگران با احترام صحبت کنید.

برای داشتن عزت نفس، باید مورد احترام باشید.هرچه با دیگران با احترام صحبت و رفتار کنید، خود به خود به جلب احترام آن‌ها منجر می‌شود. بی‌احترامی به دیگران ما را در معرض توهین آن‌ها قرار می‌دهد. اگر دقت کنید آن‌ها که رفتار و گفتار محترمانه‌ای دارند، احساس ارزشمندی و عزت نفس بیشتری می‌کنند.

آراسته باشید.

پاکیزگی و آراستگی و مرتب‌بودن، هم به خودتان احساس خوبی می‌دهد و هم سبب می‌شود نزد دیگران محترم‌تر باشید. ما چه بخواهیم چه نخواهیم، ظاهرمان در قضاوت و رفتار دیگران نسبت به ما تأثیر می‌گذارد. ژولیدگی، نامرتب‌بودن و عدم آراستگی، هم به احساس ارزشمندی ما لطمه می‌زند  و هم به اندازه احترامی که برای ما قائلند آسیب می‌رساند. در آراستگی اولاً دقت کنید که آراستگی به معنای خرید لباس‌های گران قیمت نیست. دوم این که از آراستگی در منزل غفلت نکنید و همه جا آراسته باشید.

کارهای ارزشمند انجام دهید.

انجام فعالیت‌های ارزشمند به انسان حس ارزشمند بودن می‌دهد. عزت نفس ما، به رفتارهای روزمره ما بسیار وابسته است. با بیهودگی، بطالت، وقت تلف کردن و تماشای زیاد تلویزیون نمی‌شود احساس ارزشمندی کرد. مراقب باشید هر روز به کاری ارزشمند مشغول شوید. لازم نیست کاری خارق‌العاده انجام دهید. حتی می‌توانید کتابی مفید مطالعه کرده و نکات مهم آن را یادداشت نمایید و به دوستان و اطرافیان خود بدهید.  مهم این است که کاری مفید انجام بدهید.

به خود تلقین کنید که موجود ارزشمندی هستید.

هر روز به خود بگویید که موجودی شایسته ولایتید. اشرف مخلوقاتید و از عظمت‌تان همین بس که خداوند توانا، پس از آفرینش شما به خود آفرین گفت. به خود بگویید که قابلیت آن را دارید که با قرارگرفتن در مسیر رشد و کمال، از فرشتگان بالاتر روید و شایسته بهترین‌ها هستید.

دیدگاه کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه