به آکادمی حورایی؛ خوش آمدید...

10نکته برای پيشگيری و اصلاح دروغگويی کودکان

خواندن این مطلب

3 دقیقه

زمان میبرد!

10نکته برای پيشگيری و اصلاح دروغگويی کودکان

اگر چه گاهی کودکان به دلايل کم‌اهميت‌تری مانند جلب‌توجه هم دروغ می‌گویند ولی عمدتا علت دروغ‌گفتن بچه‌ها همين‌هاست. اگر می‌خواهيد کودکتان هرگز دروغ نگويد و به نوعی پيشگيری شود و نیز اگر می‌خواهيد دروغگویی کودکتان اصلاح شود به اين نکات توجه کنيد:

۱ -هرگز و هرگز به شوخي و جدی خودتان دروغ نگوييد. اگر احيانا از سر غفلت خصوصا در حضور کودک دروغ گفتيد، نشان دهيد که بسيار پشيمان و متاسف هستيد. توجيه کنيد و گفته دروغ خود را اصلاح نمایید.
2 -هرگز به بچه‌ها تکليفي ندهيد که از توان و حوصله‌شان خارج باشد. به آن‌ها مسئوليت‌های سبک و آسان بدهيد تا هم به مسئوليت‌پذيری و انجام مسئوليت ترغيب شود و هم به فکر دروغ نيفتد.
۳ – بچه‌ها را هرگز به واسطه کارهای سهوی و غيرعمد، تنبيه نکنيد. صرفا کارهای خطای عمدی را آن هم به روش محروم‌سازی، تنبيه کنيد. داد و فرياد، توهين و پرخاش و تهديد و تنبيه شديد بدنی هرگز ابزارهای تربيتی مناسبی نيستند و کودک را دروغگو می‌کنند.
۴ – به کودکتان احترام بگذاريد. با او محترمانه صحبت کنيد. به او شخصيت بدهيد. خصوصا در حضور ديگران او را گرامی بداريد و حتي به عنوان شوخی، تحقير و تمسخرش نکنيد.
۵ -رفتار و گفتار صادقانه‌اش را اجرا بگذاريد. او را به خاطر صداقتش بسيار تشويق کنيد و اعلام کنيد که اين رفتار او را چقدر دوست داريد و خوشحالتان می‌کند.
6 -اگر متوجه شديد که دروغی گفت برای او توجيهی درست کنيد. مثلا اگر به دروغ گفت مشق‌هايم را نوشته‌ام و شما بعدا ديديد که ننوشته است، بگوييد: چون مشق‌هايت زياد بوده، احتمالا فکر کردی اين را هم نوشته‌ای و يادت نبود. اگر نه من مي دانم که شما دروغ نمی‌گويی و زشتی اين کار را می‌دانی.
7 – اگر دروغی را که قبلا گفته، انکار کرد، شما بپذيريد. هرگز نخواهيد ثابت کنيد که او دروغ گفته و يک بچه دروغگوست. همين که انکار می‌کند يعنی اين که خودش می‌داند کار اشتباهی کرده است.
۸ -مستقيم و غيرمستقيم، با قصه و داستان و روش‌های متنوع بگوييد که دروغگويی چه گناه بزرگی است و صداقت چه پاداش بزرگ و پيامدهای مثبتی دارد. بگوييد که شيطان با دروغ خوشحال می‌شود و صداقت، بهشت را به ارمغان می‌آورد.
9 -اگر دوست صميمی يا همبازی‌اش، بسيار دروغگوست، به فکر باشيد تا ارتباطش با او کمتر شود و دوست خوبی را برای او تدارک ببينيد.
10 – و از همه مهم‌تر اين که برای اثرگذاری همه اين تدبيرها، پيوسته دعا کنيد و از خداوند کمک بخواهيد که همه‌چيز به اراده و لطف و عنايت او اصلاح می‌شود.

دیدگاه کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه