به آکادمی حورایی؛ خوش آمدید...

انواع بازی‌ها

خواندن این مطلب

2 دقیقه

زمان میبرد!

انواع بازی‌ها

1-بازی‌های جسمی:
این بازی‌ها عمدتاً مبتنی بر فعالیت‎‎‎‎‎‎های حرکتی و فیزیکی است. بیشتر این بازی‌ها جنبۀ ورزشی و مسابقه‌ای دارد. گرگم به هوا، نمونۀ بارزی از این دسته است.

2-بازی‌های تقلیدی:
در این شکل از بازی‌ها کودک صرفاً می‌خواهد ادای دیگران را درآورد. این دیگران می‌توانند اعضای خانواده یا غریبه باشند و این ادا درآوردن و تقلید می‌تواند از پوشش، حرکات و گفتار دیگری باشد. به عنوان نمونه کودک کُت پدرش را می‌پوشد یا کفش مادرش را به پا می‌کند و کیف او را به دوش می‌اندازد.

3- بازی‌های نمایشی:
در این بازی‌ها، کودک تمایل دارد نقش دیگری را در قالب یک نمایش به طور کامل اجرا کند. خاله‌‎بازی، مامان‌‎بازی، دکتربازی و… در این گروه جای می‌گیرد.

4- بازی‌های نمادی:
در این بازی‌ها کودک با ابزار و وسیله‌ای که هیچ تناسبی با موضوع ذهنی‌اش ندارد به گونه‌ای که در تصور خودش است، بازی می‌کند. مثلاً چوبی را بین پای خود قرار می‌دهد، سر آن را می‌گیرد و در خیال خود اسب‌‎سواری می‌کند. یا این‌که روی بالشی می‌نشیند و می‌گوید: این ماشین منه.

5- بازی‌های آموزشی:
این بازی‌ها عمدتاً نیاز به اسباب‌‎بازی دارد که کودک در آن تلاش می‌کند چیزی را درست کند. معروف‌‎ترین شکل این بازی‌ها لگو یا خانه‌سازی است.

6-بازی‌های خلاقیتی:
در این بازی‌ها، کودک از هر وسیله‌ای که در اختیار دارد می‌‎خواهد استفاده کرده و با خلاقیت خود چیزی را طراحی کند. خاک‌‎بازی، گل‌بازی یا خمیر‎بازی از این دسته است.
نکته مهم: اگر شما می‌خواهید به کودکتان یک بازی یاد دهید یا او را در انجام آن تشویق کنید، دقت کنید این بازی در یکی از این شش گروه بالا قرار ‎گیرد تا آثار مثبتی که از بازی انتظار داریم حاصل شود. به این ترتیب آن‌چه اکنون روشن می‌شود، این‌که بسیاری از بازی‌های کامپیوتری علیرغم گسترش فراوان آن اصلاً نمی‌تواند بازی باشد.

دیدگاه کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه