به آکادمی حورایی؛ خوش آمدید...

آقايان لطفا شنونده خوبی باشيد

خواندن این مطلب

2 دقیقه

زمان میبرد!

آقايان لطفا شنونده خوبی باشيد

يکي از نيازهای بسيار بسيار مهم زنان نياز به گفت‌وگو، صحبت‌کردن و البته شنيده‌شدن است. هر چقدر مرد به عنوان شوهر بتواند شنونده خوب‌تری باشد، به زن احساس آرامش بيشتری می‌دهد و در نقطه مقابل هر چه مرد از شنيدن و گفت‌وگو گريزان باشد، زن را دچار التهاب و ناامني می‌کند. دقت کنيد که در يک زندگي متعادل گفت‌وگوی اعضای خانواده خصوصا همسران جايگاه ويژه و محکمی دارد و در يک زندگي متزلزل يا گفت‌وگوی صميمانه و همدلی وجود ندارد يا اين که ارتباط کلامی، عمدتا به بحث و مشاجره می‌انجامد. بنابراين برای شکل‌گيری يک ارتباط موثر و زندگي متعادل مردان بايد ويژگی‌های يک شنونده خوب را خصوصا در ارتباط با همسر بشناسند و آن را تمرين کنند، ما در اينجا به چند خصوصيت يک شنونده خوب اشاره می‌کنيم:

۱ – شنيدن را تمرين کنيد. شنيدن مانند هر مهارت ديگری مانند نقاشی يا رانندگی نياز به تمرين فراوان دارد، به عنوان يک مرد و تکيه‌گاه زندگی حوصله شنيدن را تقويت کنيد از همسرتان بخواهيد برايتان از آنچه امروز برايش رخ داده تعريف کند، احساسات و عواطف خود را بازگو کند، اصلا به اين فکر نکنيد که مطالب او مهم است يا خير شايد حرف های او در مورد خريد يک روسری از نظر شما ارزشمند نباشد، اما مطمئن باشيد آثار و پيامدهای آن مثبت است، به اين فکر کنيد که اين توجه و شنيدن شما به او آرامش و امنيت روانی می‌دهد و در نهايت فضای زندگي‌تان را آرام می‌کند.

۲ – هم‌زمان با شنيدن کاری نکنيد. تمام توجه‌تان را معطوف صحبت‌های همسرتان کنيد اگرچه ممکن است بتوانيد همزمان تلويزيون تماشا کنيد يا صفحات روزنامه را ورق بزنيد اما هرگز چنين نکنيد، به صورت همسرتان نگاه کنيد و به او اطمينان دهيد با رغبت و توجه به او گوش می‌کنيد و حواستان جای ديگری نيست.

۳ – کلام او را قطع نکنيد. حوصله به خرج دهيد، قطع کردن کلام ديگری معنای خوبی نمی‌دهد. پيام پريدن در کلام ديگری اين است که حرف شما تکراری است، خسته شده‌ام، قبول ندارم، اشتباه می‌کنيد و… در بيان حالات و رفتار امام رضا(ع) نوشته‌اند که هرگز حضرت کلام کسی را قطع نمی‌کردند، هرچه شنونده صبورتری باشيد، محبوب‌تر می‌شويد.

۴ – مخالفت صريح و سريع نکنيد. اگر در لابه‌لای صحبت همسرتان، او حرف نادرستی می‌زند فورا با آن مخالفت نکنيد، مخالفت سريع گاهی منجر به لجبازی می‌شود، حوصله کنيد و در زمانی ديگر در مورد آن صحبت کنيد.

دیدگاه کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه